söndag 3 mars 2013

Om

Arbetet "Kuben" kretsar runt en kub med måtten 30x30 cm. I denna kub ska en händelse gestaltas som har spelat stor roll för välden, både på gott och ont. Tanken eller händelsen kunde vara allt från glödlampan till vaccinet till kärnvapen till freden i andravärldskriget. Alltås kunde ämnet sträcka sig över både no-ämnena och so-ämnena. Till kuben skulle det också skrivas en uppsats. Uppsatsen skulle skrivas om det änme som kuben sedan gestaltar. För att visa vad man åstaommit startar man en blogg där arbetet läggs ut. Som extra uppgift finns det ett skriv en nyhetsartikel, göra en illustration eller lägga in foto från kubens tillväxt på ens blogg.

Projektet genomförts på sex temadagar varav på fyra man skriver uppsats och på två man bygger sin kub. På svensklektioner under åtta veckor får man parallt fixa med sin blogg eller extrauppgifterna.

Min uppsats handlar om jämställdhet i dagens samhälle, hur löneskillnader diskriminerar kvinnor och om kvinnans kamp har sett ut sedan den började efter franska revolutionen. I min kub har jag gjort en våg som symboliserar att kvinnor och män är lika viktiga. På ena sidan vevas det sedan ner en tyng som gör att vågen tippar över på mans-sidan. Med detta vill jag visa att mannen får mer betalt, belönas mer och syns mer. Längst upp i bloggen kan du utöver se mitt färdig resultat av kuben och uppsatsen, se hur arbetet har utvecklats och läsa min nyhetsartikel.

Detta temat genomförs i 8:an på Gunnesboskolan i Lund. Här finns en länk till beskrivningen av uppgifterna runt "kuben"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar